پروژه گریتینگ های فرودگاه حضرت امام
فرودگاه بینالمللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران،در حوزه اداری و سیاسی شهرستان ری
میان بزرگراه تهران-قم در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار گرفتهاست. پروژه گریتینگ
این فرودگاه بهعنوان جایگزین فرودگاه بینالمللی مهرآباد طراحی گردید که اکنون در داخل بافت شهر تهران قرار گرفتهاست.پروژه گریتینگ
پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا بازمیگردد. این طرح در سال ۱۳۵۱ و با نام «فرودگاه بینالمللی آریامهر» به تصویب هیئت دولت وقت ایران رسید. در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷) کار ساخت فرودگاه با همکاری شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد. نام شرکت آمریکایی عهدهدار معماری پروژه TAMS بود که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳ میلادی) با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت. اما با رخداد انقلاب ۱۳۵۷ ایران این طرح متوقف و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آن را از سر گرفتند و نهایتاً اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن بهطور ناقص افتتاح شد. طی مناقصهای که وزارت راه برگزار کرد، یکی از مهمترین موارد جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران با حضور شرکت ترکیهای-اتریشی «تاو» رخ داد که مسئول بخشهای کترینگ و هندلینگ فرودگاه شد. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست از فرودگاه بینالمللی امام خمینی با حضور وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد. در جریان گشایش فرودگاه نیروهای زمینی و هوایی سپاه پاسداران به فرودگاه حملهور و مانع از گشایش و فرود نخستین هواپیما بر آن شدند. علت حمله واگذاری بخشی از خدمات فرودگاه به شرکت ترکیهای «تاو» اعلام شد. میگهای سپاه دومین هواپیمایی که قصد فرود در این فرودگاه را داشت به سمت اصفهان هدایت کردند.